Pulau Tioman

Kalau datang ke Pahang, destinasi pulau yang amat popular semestinya Pulau Tioman. Kami bercuti di sini 3 hari 2 malam. Tempat ni memang awesome !! Banyak aktiviti dan tempat yg menarik boleh korang buat dan lawat.

Kami naik feri laju di Tg Gemuk dan dalam gambar tu adalah tempat2 menarik yang boleh korang pergi kat Pulau Tioman. Tiket pergi balik utk sorang RM70. Tempat parking kete pun memang sudah tersedia kat jeti ni, penjaga pun ada, so takyah nak risau sangat lah kete korang kena rembat ke atau calar.

bercuti ke pulau tioman

Selain jeti kat Tg Gemok, korang boleh juga naik feri kat Mersing. Kalau korang dari utara, Tg Gemok lagi dekat. Sementara menunggu feri kami, boleh lah korang makan ubat pening ke, sebab perjalanan ke Pulau Tioman dari Tg Gemuk lama jugak, dlm 45-1 jam. Kalau korang ni mabuk lauk, stand by ubat awal2…klau tak memang huyung duk atas feri nanti.

coral reef chalet tioman

Kami sewa chalet kat Tekek, tempat dia memang cun lah, betul2 depan pantai di sini. Buka pintu je, boleh terjun terus masuk laut.

honeymoon di pulau tioman

Ni lah dia pemandangan dari chalet yang kami sewa tu. Pergh…memang biru air dia, jernih sungguh, nasib baik time kami sampai ni tghari, kalau petang memang tak cakap banyak dah, terjun tiruk terus la brader !!! :) Buai pun banyak kat pokok2 sini…memang feveretlah tido atas buai ni…

tempat menarik di pulau tioman

Hari pertama sampai sini, kami tak banyak buat aktiviti, cuma berjalan-jalan di sekeliling Tekek dan pantai. Maklum lah..penat berjalan dan naik feri laju tak habis lagi..kat sini memang banyak chalet2..kedai makan dan runcit pun banyak.

pemandangan menarik pulau tioman

Time mentari tenggelam di ufuk barat macam dlm gambar..perghhh cunnnnyaa…terkesima dengan keindahan alam ciptaan Ilahi…Kalau korang kaki kamera DSLR, port Pulau Tioman ni memang cun !!

pantai juara honeymoon pahang

Keesokannya, kami ke Juara dengan menyewa kereta Kembara dgn driver. Maklumlah nak ke belah Juara ni, memerlukan skurang2nya 4wd..Naik bukit turun bukit..jalan dah macam masuk hutan negara dah…tgh2 jalan tu kami berhenti mandi kat air terjun kat sini..tak besar sgt tapi boleh lah sekadar melepas gian dan bersantai sepam dua..

tempat menarik pantai pulau

Ni lah dia pemandangan Juara. Pantai dia klo ikut pengalaman kami, memang antara yang tercantik lah…pasir dia putihh sgt…Kat area sini memang banyak mat saleh..dah macam dtg tempat negara orang pulak.

snorkeling pulau tioman best

Kat sini kalau korang nak mandi laut memang best..sebab ombak boleh kata takder langsung..memang tenang macam air kat sungai.

tempat best berbulan madu pulau

Keesokannya apa lagi, island hopping lah pulak…, datang sini kalau tak kena celup dengan ikan2 dlm air memang tak sah !! Kami sewa bot dan pergi tempat2 marine life untuk aktiviti snorkeling…Ikan kat sini memang friendly…tak takut orang..pantang kat jari ada roti..konfem dia mai serbu…best !!! best !! best !!

Make sure kalau nak jimat, korang bawak roti siap2 dari chalet korang..kalau tak nanti kena beli kat sini, mahal !! Tapi sbb kitaorg dah smpai..beli lah jugak kan sbb nak merasa pengalaman beri makan ikan..RM2 satu botol/plastik…

Banyak juga port2 yg dibawak oleh driver boat kami untuk aktiviti snorkeling…lain port lain lah ikan dan batu karang dia..tgh2 gua duk syok2 nak amik gambar dasar laut ni..dan2 je ikan ni enter frame…boleh tahan kau ikan… :)

mandi manda resort tioman

Kat sini merupakan salah satu port untuk snorkeling di mana memang banyak lah terumbu karang dan ikan2 kat sini…Kalau korang tak pandai berenang jangan risau lah…safety jacket memang sudah tersedia…kalau korang pandai berenang dan menyelam..boleh lah lepak bawah boat tu ..ada brani ke?

hotel pulau tioman menarik

Dalam perjalanan dari satu destinasi ke destinasi snorkeling yang lain, korang boleh lah lihat2 sekeliling pemandangan yang cantik kat pulau ni…perkampungan orang asli pun ada tu..

tempat best honeymon island

Sudah penat bersnorkeling, korang boleh lah suruh driver boat korang pergi minum2 dan lunch kat tempat yg terdekat..kami lepak kat Salang..Kat sini banyak gerai2 yg menjual cenderhati dan tempat makan. Kalau korang nak belajar scuba diving, boleh dtg sini…ada satu tempat khas utk mereka yg nak belajar menyelam guna tong gas kat blakang tu.

snorkeling scuba diving tioman

Kat tengah2 port korang snorkeling ni memang sudah tersedia pelampung besar mcm dlm gambar kalau korang nak berehat ker…amik nafas ke…dari segi keselamatan korang tak yah risau..mmg ada mata yang memerhati pengunjung2nya.

Percutian di Pulau Tioman memang terbaik. Banyak lagi korang boleh buat kat sini, kami pun tak menyempat nak pergi semua tempat memandangkan kami datang sini 3 hari 2 mlm je…next time kami nak dtg lagi nak buat apa2 yg patut. Satu destinasi yg 5star utk mereka yg nak berhoney moon dan melancong… awesome !! Selamat mencuba !